La serie “| ó |” explora la naturaleza de código de toda lengua escrita al tiempo que materializa los velos del lenguaje y la comunicación. Se trata de un cúmulo ordenado de textos, citas y palabras, los cuales son reducidos a imagen abstracta a través del corte transversal del papel sobre el que se encuentran impresos (enciclopedias, revistas, periódicos y apuntes antiguos rescatados de la casa abandonada). Por su parte, el papel, soporte tradicional de la creación artística, hace las veces aquí de contenido, dejando a la vista una superficie armónica, como si de una gama de blancos se tratara.
(…) la conversión a objeto de una serie de libros y revistas, homogeneizados mediante el uso de la guillotina, en un proceso que la artista confiesa doloroso. “El corte transversal del papel impreso – explica– vela y revela contenido simultáneamente. Se trata de una abstracción, una reducción que permite ver y mirar de forma diferente. Es una traducción de lenguaje escrito a lenguaje visual.” Las Lecturas del Vacío, Alejandro J. Ratia
The series “| ó |” explores the codified nature of all forms of the written language, while materializing the veils of language and communication. It is an arranged accumulation of texts, quotes, and words, which have been reduced to an abstract image through the cross-section of the paper which they are printed on (encyclopedias, magazines, newspapers, and old notes recovered from the abandoned house). The paper, traditional support for artistic creation, in turn, becomes content, revealing a surface that draws our attention for its harmonic resemblance to an all-white color scheme.
(…) the transformation of a number of books and magazines, unified into an object using a paper guillotine, a process that the artist describes as painful. «The cross-section of the printed paper simultaneously covers and reveals the content», she explains. «It is an abstraction, a reduction that allows us to see and look in a different way; a translation from written to visual language.» It is an operation both complementary and opposite to the codification operation mentioned before. This is so because, with its lightness, the work of Natalia Escudero shows us life and art as a cycle. On Emptiness, Alejandro J. Ratia
..
Sin Título, 2018. Instalación, papel. 600 x 20 x 4,5 cm
Untitled, 2018. Installation, paper. 600 x 20 x 4,5 cm
.